Page 98 - geografie-viii-b
P. 98
UNITATEA 5
REGIUNI AGRICOLE – ELEMENTE SPECIFICE
România dispune de o varietate de regiuni agricole, influențate de diversitatea
condițiilor naturale (relief, climă, resurse de apă, sol), dar și de tradițiile agricole.
Principalele regiuni Caracteristici naturale Principalele culturi Zone reprezentative
agricole Creșterea animalelor
Regiunea de câmpie relief plan, soluri fertile, precipitații cereale, plante tehnice, legume; Câmpia Română, Câmpia de Vest,
și dealuri joase moderate, temperaturi favorabile se cresc bovine, porcine, păsări Dealurile de Vest, Podișul Dobrogei
relief colinar, climă variată, soluri cartof, viță-de-vie, pomi fructi- Subcarpații, Podișul Someșan,
Regiunea de podișuri potrivite pentru practicarea pomi- feri (meri, pruni, cireși); se cresc Depresiunea Colinară a Transil-
și dealuri înalte
culturii și viticulturii bovine, ovine și caprine vaniei, Podișul Moldovei
relief accidentat, temperaturi scă- creșterea animalelor: ovine și Carpații Orientali, Carpații
Regiunea montană zute, pajiști alpine caprine Meridionali și Carpații Occidentali
Ponderea producției vegetale și producției animale Harta regiunilor agricole ale României
Aplică
1. Analizează harta regiunilor agricole ale României. Ce regiuni consideri că sunt cele mai potrivite pentru
agricultură intensivă (obținerea unor producții agricole mai mari, fără a extinde suprafețele cultivate)? De ce?
2. Realizează o interpretare a datelor din graficul referitor la ponderea producției vegetale și producției
animale, de mai sus, în care să surprinzi aspecte reprezentative pentru agricultura României.
VALORIFICAREA PRODUSELOR AGRICOLE – TRADIŢIE ŞI MODERNITATE
DESCOPERĂ DESCOPERĂ DESCOPERĂ
Produsele agricole constituie baza alimentației, fiind utilizate, în stare naturală sau ca materii prime, în diferite ramuri
industriale. Se remarcă: produsele tradiționale românești: cunoscuta brânză de burduf, magiunul de prune (Topoloveni)
sau vinurile de Dealul Mare și Cotnari sunt câteva dintre produsele consacrate pe piața internă și internațională; produ-
sele adaptate pieței: unități moderne de procesare a cărnii, a laptelui sau a cerealelor asigură produse competitive pe piața
internațională, cu aceleași caracteristici de calitate recunoscute; produsele cu indicație geografică: produsele precum
cârnații de Pleșcoi, salamul de Sibiu, salamul de Nădlac sau telemeaua de Ibănești sunt protejate ca produse de marcă la
nivel european, promovându-se specificul românesc al acestora; produsele promovate local: agroturismul oferă fermi-
erilor posibilitatea de a-și valorifica produsele direct către turiști, în contextul promovării tradițiilor alimentare; produ-
sele ecologice: România are un potențial ridicat pentru agricultura ecologică, iar produsele ecologice sunt din ce în ce mai
căutate de consumatori; acestea fiind valorificate prin vânzarea directă, în raioanele/magazinele specializate sau la export.
Aplică PORTOFOLIU – Activitate în grup
Discutați despre impactul produselor tradiționale Concepeți, pe echipe, un plan pentru promovarea unui
asupra economiei și identității naționale. produs tradițional, în cadrul unui festival/târg local.
96 ACTIVITĂŢILE ECONOMICE

