Page 103 - geografie-viii-b
P. 103
UNITATEA 5
Serviciile
CĂILE DE COMUNICAȚIE ȘI TRANSPORTURILE
REAMINTEȘTE-ȚI
Care au fost
Căile de comunicație au un rol esențial în realizarea legăturilor primele tipuri de
între așezările umane, facilitând schimbul de materii prime și mărfuri, transport utilizate încă
dar și transportul persoanelor. Se disting mai multe tipuri de transpor- din Antichitate pe
turi: pe uscat (feroviare și rutiere), pe apă (fluviale și maritime), aeriene teritoriul României. Ce rol
au avut acestea.
și speciale. De asemenea, există transporturi multimodale, care com- Folosește-te de
bină transporturile terestre, navale și aeriene, utilizând în mod integrat informațiile primite
cel puțin două tipuri de transport. la ora de istorie!
Transporturile pe uscat (terestre): Dicționar
transporturile rutiere – lungimea totală a drumurilor publice din Nod feroviar – stație de cale ferată
România era de 86.336 km (drumuri naționale: 17.582 km – 20,4% din unde se intersectează cel puțin trei
linii principale.
total; drumuri județene: 35.132 km – 40,7% din total; drumuri comunale:
33.622 km – 38,9% din total). Rețeaua rutieră modernizată a țării are o Știai că?
dispunere radiară și însumează aproximativ 16.000 km lungime. Multe Viaductul Caracău (județul
dintre drumurile naționale sunt parte din drumurile europene care tra- Harghita), de pe traseul căii ferate
versează țara noastră: E60 (Borș-Oradea-Cluj Napoca-Târgu Mureș-Brașov- Miercurea Ciuc–Ghimeș, dat în
București-Constanța); E70 (Stamora Moravița-Timișoara-Craiova-București- folosință la 18 octombrie 1897, este cel
Giurgiu); E85 (Siret-Suceava-Bacău-Focșani-București-Giurgiu). Principalele mai mare pod de cale ferată executat
puncte rutiere de trecere a frontierei sunt: Calafat, Giurgiu, Negru Vodă, din beton armat din România, cu cea
mai mare deschidere (102 m) şi cu cea
Vama Veche (spre Bulgaria); Jimbolia, Stamora-Moravița, Naidăș, Porțile de mai mare înălțime (64 m); lungimea
Fier I (spre Serbia); Borș, Nădlac, Valea lui Mihai, Vărșand (spre Ungaria); totală a viaductului este de 264 m.
Sculeni, Albița (spre Republica Moldova); Halmeu, Siret (spre Ucraina).
Autostrăzile date în folosință însumează 1.290 km (iunie 2025): A1 (București-Pitești), A2 (București-Constanța),
A3 (București-Ploiești) și tronsoane din alte autostrăzi aflate în diferite faze de construcție (763 km).
transporturile feroviare – rețeaua feroviară are o dispunere radiar-concentrică și însumează o lungime
de 10.764 km (din care circa 4.000 km de linii electrificate). Din nodul feroviar central, reprezentat de București,
pleacă 8 magistrale spre Timișoara, Arad, Oradea, Satu Mare, Suceava, Iași, Galați, Constanța, care sunt legate
între ele de căi ferate secundare și se continuă și în țările vecine. Capitala este și singurul oraș din România
care beneficiază de metrou (în circulație din anul 1979). În anul 2024, lungimea acestei rețele era de 80,01 km,
distribuiți pe cinci linii magistrale, alte două magistrale fiind în construcție.
România – Harta feroviară România – Harta rutieră
ACTIVITĂŢILE ECONOMICE 101

