Page 85 - istorie-viii-b
P. 85

Unitatea 8. ROMÂNIA MODERNĂ    83


                                                                            APLICAȚII
                                                                                        1. Studiați cu atenție sur-
                                                    B                                sele  A,  B  și  C  și  stabiliți    o
                                                                                     asemănare și o deosebire în-
                                                                                     tre A și B, precum și între B
                                                                                     și C. Argumentați alegerile.
                                                                                        2. Priviți sursa D cu aten-
                                                                                     ție.  În  ce  mediu  se  petrece
                                               A                                     evenimentul ilustrat de Gri-
                                                                                     gorescu?  Argumentați  răs-
                                               C                                     punsul.




                                                    D

















        A  Viața în mediul rural în secolul al XIX-lea,
          în Vechiul Regat.
        B  Stradă din Horezu, jud. Vâlcea, în secolul
          al XIX-lea.
        C  Calea Victoriei, Bucureşti, în secolul al XIX-lea.
        D  Horă, 1863–1864, pictură de Nicolae Grigorescu.

           E ,,Europenizarea a produs mutații majore asupra acestor tineri: «ne-am născut ȋn Mol-
        dova și am supt străinătatea, capul ni-i cap de neamț, de franțuz, dar inima ne-a rămas tot de
        moldovan», constata Alecu Russo. El făcea ȋnsă aluzie la diferențe mai profunde decȃt cele de
        educație, cȃnd afirma că: «viața noastră nu are legătură cu a lor [a părinților], am putea să zi-
        cem mai că nu suntem fiii lor». Şi nu este vorba doar de tradiționalul conflict dintre generații,
        ci de o nouă viziune asupra existenței, cu efecte sociale majore. Generația care a purtat eti-
        chete onorante de «bonjuriști», «pantalonari» era diferită de cea a părinților lor, «ruginiții»,
        fiind generația marilor prefaceri, «născută ȋn larma ideilor noi».”
                                     (Dan Dumitru Iacob,  Elitele din Principatele Romȃne)




                                       DEZBATERE
          Tramvai cu cai, în Bucureşti.

                                          Pornind de la sursele A – F, organizați o dez-
                                       batere după următoarea structură:       F

                                          a. două grupe de câte doi elevi vor susține/
                                       combate diferențele de opinii dintre generații și   Vornicul Alecsandri cu fiii săi,
                                       rolul educației tinerilor în evoluția statului ro-  poetul Vasile şi Iancu, 1845,
                                       mȃn din secolul al XIX-lea;                 pictură de Niccolo Livaditti.

                                          b. colegii din clasă pot interacționa prin su-
                                       gestii și întrebări;                     1. Studiați sursa F cu atenție. Identificați
                                                                              diferența  de  modă  în  vestimentație  dintre
                                          c. la final, scrieți pe tablă, în două coloane,   cele trei personaje.
                                       argumentele pro și contra; alegeți un titlu și co-  2.  Argumentați-o  într-un  text  de  câteva
                                       piați în caiete.                       rânduri, care să conțină termenii: generația
                                                                              paşoptistă, oriental, occidental, conservator.
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90